شمیم دل
مصلحی و برکناری

گفت: یکی از سایت های تحت امر مشایی تحلیل بسیار بسیار بسیار عمیقی از ماجرای اخیر وزارت اطلاعات ارائه داده است!

گفتم: خب! چی نوشته؟

گفت: نوشته چرا مصلحی قبل از آن که استعفا بدهد با آقا مشورت نکرده است!

گفتم: جوابش خیلی روشن و واضح است. چون مصلحی اصلا استعفا نداده بود

گفت: ای بابا! باز هم که این جماعت به جدول زده اند

گفتم: شاگرد راننده به یکی از مسافران که بی بلیط سوار شده بود گفت؛ آقا لطفاً بلیط! و یارو که می خواست قالتاق بازی دربیاره گفت؛ من ایستگاه قبلی سوار شدم و شاگرد راننده گفت؛ مرد حسابی! خجالت بکش! ما اصلا ایستگاه قبلی نگه نداشتیم و یارو با عصبانیت گفت؛ حالا دیدی تقصیر خودته! چرا ایستگاه قبلی نگه نداشتی که من سوار بشم!

روزنامه کیهان

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/۳٠ - شمیم

طلبه جوان و دختر فراری!

طلبه جوان و دختر فراری!

شب هنگام محمد باقر طلبه جوان- در اتاق خود مشغول مطالعه بود که بهناگاه دختری وارد اتاق او شد. در را بست و با انگشت به طلبه بیچاره اشارهکرد که سکوت کند و هیچ نگوید. دختر پرسید: شام چه داری ؟؟ طلبه آنچه راکه حاضر کرده بود آورد وسپس دختر که شاهزاده بود و به خاطر اختلاف بازنان حرمسرا  خارج شده بود در گوشه‌ای از اتاق خوابید.صبح که دختر از خواببیدار شد و از اتاق خارج شد ماموران،شاهزاده خانم راهمراه طلبه جوان نزد شاه بردند. شاه عصبانی پرسید چرا شب به ما اطلاعندادی و .محمد باقر گفت : شاهزاده تهدید کرد که اگر به کسی خبر دهم مرا به دستجلاد خواهد داد. شاه دستور داد که تحقیق شود که آیا این جوان خطائی کردهیا نه؟ و بعد از تحقیق از محمد باقر پرسید چطور توانستی در برابر نفستمقاومت نمائی؟ محمد باقر 10 انگشت خود را نشان داد و شاه دید که تمامانگشتانش سوخته و علت را پرسید. طلبه گفت : چون او بهخواب رفت نفساماره مرا وسوسه می نمود. هر بار که نفسم وسوسه می کرد یکی از انگشتان رابر روی شعله سوزان شمع می‌گذاشتم تا طعم آتش جهنم را بچشم و بالاخره ازسر شب تا صبح بدینوسیله با نفس مبارزه کردم و به فضل خدا ، شیطاننتوانست مرا از راه راست منحرف کند و ایمانم را بسوزاند.شاه عباس از تقوا و پرهیز کاری او خوشش آمد و دستور داد همین شاهزاده رابه عقد میر محمد باقر در آوردند و به او لقب میرداماد داد و امروزه تمامعلم دوستان از وی به عظمت و نیکی یاد کرده و نام و یادش را گرامی میدارند. از مهمترین شاگردان وی می توان به ملا صدرا اشاره نمود .نفس اماره یکی از عواملی است که انسان را به ارتکاب گناه وسوسه می کند .

قران کریم می فرماید : نفس اماره به سوی بدیها امر می کند مگر در مواردیکه پروردگار رحم کند ( سوره یوسف آیه 53) انسانهایی که در چنین مواردی بهخدا پناه میبرند خداوند متعال آنها را از گزند نفس اماره حفط می کند و بهجایگاه ارزشمندی می رساند

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/٢۸ - شمیم

خشم

هنگامی که خشم حرف می زند ، عقل چهره خود را می پوشاند.

ضرب المثل چینی

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/٢٥ - شمیم

تهاجم فرهنگی

امروز ما در میدان نظامی جنگ نداریم ، اما عزیزان من ! در میدان سیاسی و فرهنگی یک جنگ حقیقی وحود دارد ، هشیارانه و مدبرانه باید کار کرد . در میدان جنگ نظامی ,آنها که بوده اند ، می دانند ، هیچ لشگری به این ترتیب که سرش را پایین بیندازد و تفنگ ها را بگیرد و مرتب شلیک کند و جلو برود ، به جایی نمی رسد همه شان را درو می کنند ، لذا باید نقشه بکشد ، باید دشمن را دور بزند ، باید از غفلت دشمن استفاده کند ، باید طراحی تاکتیک بکند تا موفق بشود ، در جنگ سیاسی و فرهنگی هم عیناً همین طور است ، اگر سرمان را پایین بیندازیم و همین طور جلو برویم ، کاری صورت نمی گیرد ، تدبیر ، آگاهی ، هوشیاری ، خبرویت و حسابگری دقیق بر اساس اصول لازم است و شما این کارها را بکنید .

مقام معظم رهبری

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/٢٥ - شمیم

تاجر و روضه امام حسین (ع):

تاجر و روضه امام حسین (ع):

تاجری بود که هر سال برای امام حسین (ع) مجلس روضه ترتیب می داد ، او پس از ده سال ورشکست شد به طوری که دیگر آه در بساط نداشت. روزی با حسرت آهی کشید. زنش پرسید سبب چیست: تاجر گفت هر سال ما در این ماه ادای روضه می نمودیم ولی متاسفانه امسال پولی در بساط نداریم.

زنش گفت : خب این فرزندمان را به بازار ببر و به عنوان برده بفروش و با پول آن روضه بده.

بالاخره با مشورت مرد تاجر پسرش را برداشت و راهی کوفه شد.

در راه به اسب سواری برخورد نمود و پسر را به او فروخت و با ناراحتی تمام به منزل برگشت و آماده مجلس روضه شد.

هنگام شب بود دیدند پسر با اشک چشم به خانه برگشت. پدرش گفت من که تورا فروخته بودم پس چگونه برگشتی؟

پسر گفت: پس از این که شما رفتید من خیلی ناراحت شدم و شروع به گریه نمودم و سوار علت را پرسید و من هم کامل توضیح دادم.

سواره به من گفت : اسمت چیست ؟ گفتم : علی اکبر

سواره گفت : من هم پسری داشتم که نامش علی اکبر (ع) بودو به من گفت به خانه برگرد و به پدرت بگو امام حسین (ع) روضه ات را پذیرفت.

سواره همان امام حسین (ع) بود که برده را خرید تا تاجر بتواند پولی بدست آورد و بتواند روضه خود را انجام دهد و پس از آن پسر را نیز به خانواده برگرداند.

نقل از امام جمعه اسدآباد در خطبه های نماز در سال 1389

 

 

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/٢٥ - شمیم

ره توشه های جاده خوشبختی 3

loveبا همسرمان صمیمی باشیم

   احساساتمان را صادقانه بیان کنیم و به او بگوییم ”دوستت دارم“.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:

هرگاه کسی را دوست داشتی به او بگو زیرا این اظهار دوستی، عشق و علاقه ی شما را

نسبت به هم افزون تر و مستحکم تر می کند.

 اصول کافی ج ٢ ص ۶۴۴

 

 پیامبر(ص) فرمودند:

این سخن مرد به زن که دوستت دارم، هرگز از قلب او محو نخواهد شد.

وسائل الشیعه ج ١۴ ص ١٠

 

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/٢۳ - شمیم

مقام معظم رهبری

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/۱٩ - شمیم

آزادی تفکر

 

آزادی تفکر 

در فقه اسلامی مسئله ای مطرح است به نام کتب ضلال (یعنی کتابهایی که مایه گمراهی مردم می شوند). فقه اسلامی می گوید : خرید و فروش و نگه داشتن کتابهایی که مایه گمراهی مردم می شوند جایز نیست مگر برای افرادی که قدرت علمی و انتقادی دارند یعنی قدرت تجزیه و تحلیل دارند و هر کتابی را که بخوانند باورشان نمی شود. بلکه کتابها را نقد می کنند. عده ای می گویند : این برخلاف اصل آزادی است . افراد باید آزاد باشند که هر کتابی را که می خواهند بخوانند و اختیار با خودشان است . می گویند : این که فقه اسلامی می گوید : « کسی حق خرید و فروش و نگهداری کتب ضلال را ندارد مگر افرادی که صلاحیت علمی دارند » با اصل آزادی و اصل کلی حقوق بشر منافات دارد.

در جواب می گوییم : آن آزادی که از حقوق بشر است آزادی تفکر است : یعنی انسان باید در فکر کردن و اندیشیدن آزاد باشد و اساسا پایه دین و ایمان انسان محکم نمی شود مگر آن که اصول عقاید خود را از روی استدلال و برهان و اندیشیدن صحیح به دست آورده باشد. خود قرآن در این باره می فرماید : الذین یستمعون القول فیبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک هم اولو الالباب . « آنهایی که به سخنان گوش می کنند و خوبها را از میان آن انتخاب می کنند و پیروی می کنند و بدها را دور می ریزند اینها هستند که به هدایت الهی مهتدی اند و اینها صاحبان لب و عقل و معنی هستند. » این خیلی خوب است که کسی دارای غربال روحی و فکری باشد تا هر چه را که وارد روحش می شود غربال کند بدش را دور بریزد و خوبش را نگه دارد. برای چنین کسی جایز است که هر کتابی را که می خواهد بخواند و هر سخنی را که می خواهد بشنود. اما اکثریت مردم این گونه نیستند یعنی غربال تفکر ندارند و مثل بچه کوچک هر چه را که بشنوند همه را یکجا می بلعند. اکثریت مردم بدون این که قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند مجذوب یک سلسله افکار و اندیشه ها می شوند; یعنی طبیعت جذب می کند بدون این که بتواند غربال کند. معلوم است که اگر در جامعه ای به طور عموم هر فکر و اندیشه و سخنی آزاد باشد و در اختیار مردمی قرار بگیرد که هیچ قدرت غربال کردنی ندارند. مردم این جامعه حتی یک فکر صحیح نخواهند داشت . این برعهده رهبران جامعه است که با کمال حسن نیت افکار و اندیشه ها و سخنها را اول غربال کنند (و بعد در اختیار عموم قرار دهند). پس غربال کردن افکار و اندیشه ها با اصل آزادی تفکر منافات ندارد; اصلا تفکر یعنی قدرت غربال کردن و تمیز دادن درست از نادرست و وقتی انسانی قدرت تمیز و تشخیص درست از نادرست را نداشته باشد اصلا تفکر ندارد کار او جذب است نه تفکر.

(آشنایی با قرآن متفکر شهید آیت الله مرتضی مطهری )

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/۱٩ - شمیم

کمک به نیازمند بهتر از حج عمره

همه روزه روزه بودن، همه شب نماز کردن      همه ساله حج نمودن ، سفر حجاز کردن

ز مدینه تا به کعبه ، سر و پا برهنه رفتن         دو لب از برای لبیک ،  به وظیفه باز کردن

به مساجد و معابد همه اعتکاف جستن         ز ملاهی و مناهی همه   اهتراز     کردن

شب جمعه ها نخفتن،به خدای راز گفتن        ز وجود بی نیازش طلب نیاز          کردن

بخدا که هیچ   کس را ثمر  آنقدر  نباشد          که به روی  نا امیدی    در بسته باز کردن

                                                                                     *شیخ بهایی*

شعر جای هر سخن و توضیحی را گرفته و گویا بیان می نماید که ثواب کمک به نیازمند و برآوردن حاجت مومن به قول امام صادق (ع) از انجام هزار حج عمره برتر است.

 

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/۱٩ - شمیم

ره توشه های جاده خوشبختی قسمت دوم

 گذشت و عفو داشته باشیم.

گذشت و عفو عنصر اصلی استمرار و استحکام پیوند زناشویی از سوی هر یک از زوجهاست. اگر همسرمان خطا کرد و احساس کردیم پشیمان شده از صمیم قلب او را ببخشیم و موضوع را دنبال نکنیم. نخواهیم خطا کار بودن شریک زندگیمان را به اثبات رسانده و او را محکوم کنیم.

رسول اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند:

 کسی که از لغزش مسلمانی بگذرد، خداوند در قیامت از لغزش او     خواهد گذشت.                                                                      میزان الحکمه ج 7 ص 3832

ادامه دارد....

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/۱٦ - شمیم

قسم خوردن

چرا خداوند ما را از قسم خوردن نهی می‌کند ولی خودش در قرآن کریم قسم می خورد؟

از دیدگاه اسلام‌، سوگند یاد کردن عملی ناپسند بوده و اجتناب از آن بسیار مطلوب و پسندیده می‌باشد، اما متفاوت بودن حالات انسان به هنگام سوگند یاد کردن از یک سو و انگیزه‌های مختلف جهت قسم خوردن از سوی دیگر، موجب برخورد متفاوت قرآن کریم با انواع سوگندها شده است به بیانی واضح‌تر، خداوند متعال در قرآن کریم آیه224  از سوره بقره مسلمین را از هر نوع سوگندی حتی به منظور نیکی و تقوی و اصلاح بین مردم برحذر داشته و سپس در آیه 225 از همان سوره با تقسیم سوگندها به سوگند لغو و سوگند جدّی‌، سوگند لغو را فاقد اثر جزایی و فقهی و سوگند جدی را موضوع احکام فقهی و اثرات وضعی قرار داده است‌.

به عنوان مثال‌، قسم‌هایی که معمولاً از روی عادت برای امور عادی و کم‌ارزش‌، بر زبان جاری می‌گردند، در عین حال که نامطلوب و شایستة پرهیز هستند لغو و بی‌اعتبار شمرده شده و اسلام هیچ گونه عقوبتی را چه دنیوی و چه اخروی بر آن مترتب نمی‌سازد.

اما سوگندهایی که با عزم و اراده و تصمیم جدی و به منظور رسیدن به اهدافی خاص‌، از انسان صادر می‌شود، دارای اهمیت بوده و به همین لحاظ دارای اثرات گوناگون وضعی و فقهی هستند.

البته لازم به ذکر است که ممنوع بودن سوگند و نامطلوب بودن آن حکمی کلی است‌; ولی استثنأبردار است‌. زیرا قسم خوردن نزد حاکم شرع‌، نه تنها ممنوع و یا مکروه نیست‌، بلکه در برخی موارد واجب و تنها راه حل خصومت‌ها است‌.

از آن جمله هنگامی که مرد، همسر خود را متهم به زنا کرده و نتواند برای اثبات مدعای خود، چهار شاهد عادل بیاورد، به دستور قرآن کریم باید به ترتیبی خاص‌، سوگند یاد کند و همسر او نیز، می‌تواند در دفاع از خود به شیوه‌ای که قرآن کریم تعلیم داده‌، قسم بخورد.

و اما دربارة سوگندهایی که خداوند متعال در قرآن کریم یاد فرموده‌، باید گفت‌: که آن سوگندها دارای دو پیام و یک نتیجه هستند.

پیام اول‌: توجه به موضوعی است که دربارة آن قسم یاد شده تا شنوندگاه با پی بردن به عظمت موضوع‌، در مفاد آن بیشتر دقت کنند.

پیام دوم‌: توجه به اهمیت چیزی است که قسم به آن تعلق گرفته‌. خورشید، ماه‌، ستارگان‌، شب و روز، نفس انسان و کیفیت هدایت و اضلال و سایر چیزهایی که قرآن به آنها قسم یاد کرده‌; اموری بسیار مهم و دارای نکات برجسته‌، تأمل برانگیز و دقیق هستند.

حاصل و نتیجه این دو پیام‌، تحرک فکری انسان و تلاش برای علم و فهم بیشتر است‌. واضح است که این نوع سوگندها به دلیل اثرات مفید و سازنده با سوگندهای لغو و بی پایه که معمولاً همراه با نوعی توهین به مقام شامخ ربوبی و یا سایر مقدسات می‌باشد، نسبتی ندارد و در حقیقت این دو نوع قسم‌، از دو مقوله جدا و بی‌ارتباط با یکدیگر هستند.

منتظر نظر شما هستم

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/۱٥ - شمیم

ره توشه های جاده خوشبختی

مهربان و خوش رفتار باشیم
همسر مان را جزیی از وجود خودمان بدانیم، خوبی ها و حسناتش را بازگو کنیم. برایش خوبی بخواهیم و در راه کمک به همسرمان تلاش خود را به کار ببندیم. با مهربانی می توانیم مالک قلب همسرمان باشیم و رابطه گرم و صمیمی با او برقرار سازیم.

    رسول اکرم (ص) فرمودند:

    شایسته ترین مردم از نظر ایمان، خوش رفتارترین و مهربانترین آنان با خانواده اش است و من خوش رفتارترین شما با خانواده ام هستم.                                         وسائل الشیعه ج 8 ص 507

ادامه دارد ....

 

پروانه به شمع بوسه زدو بال و پرش سوخت

بیچاره  از این  عشق فقط  سوختن  آموخت

فرق من و پروانه در این است

پروانه پرش سوخت  ولی من جگرم  سوخت

 

...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳٩٠/۱/۱٥ - شمیم